2009. október 22., csütörtök

Környezettudatos vásárló

Maimoni-tól kaptam az alábbi körkérdést, és az előttem írókhoz hasonlóan én is az eredeti, fekete betűs szöveg alá írom színessel az én véleményemet.

A környezettudatos vásárló tízparancsolata

1. Írd össze, mire van szükséged! Csak azt vedd meg, amire ténylegesen szükséged van, ne azt, amit el akarnak neked adni. A nagy bevásárlóközpontok és a reklámok profi módon csábítanak a felesleges pénzköltésre.

A cetlizést abszolút alkalmazom, minden egyes vásárlásnál! Sőt, mostanában kitűzök egy összeget, hogy mennyit szánok az adott bevásárlásra és menet közben a cetlimre írom az árakat is. Túlköltekezés kilátása esetén mérlegelek és a nem igazán fontos dolgokat akár vissza is pakolom.

2. Menj a piacra vagy helyi boltba! Így vásárlásoddal a helyi kisvállalkozókat, a helyi gazdaságot támogatod, amitől a te jóléted is függ. A multinacionális üzletláncok profitja kikerül a helyi gazdasági körforgásból.

Hát, a helyi boltba nagyon ritkán megyek, mert pl. ha tejfölt kérek, frissfölt vagy farmfölt kapnék. Piac meg nincs a közelben, ahol meg van a környékünkön, hát elég siralmas :( Az újpesti piac hogy hiányzik nekem!!! IV. kerületben nőttem fel, és a mai napig összefut a nyál a számban, amikor eszembe jut, ahogy anyuval mentem a piacra és mindig kaptam savanyúkáposzta-kóstolót a néniktől :)

3. Vigyél magaddal táskát, szatyrot! Ne fogadj el zacskót mindenhol. Egyrészt pénzt adsz érte feleslegesen, másrészt szemét lesz belőle, ami terheli a környezetet, sőt a szemétdíjat is te fizeted.

Az ikeás kék szatyor és néhány Tesco-s katicás mindig az autónkban van, így legtöbbször azokba pakolunk. Ha olyan hipermarketben vásárolunk, ahol automatikusan adnak zacskókat, azokba itthon kakis pelust csomagolok.

4. Menj gyalog vagy tömegközlekedéssel! A mozgás egészséges és ingyen van. Ha tömegközlekedéssel utazol, tizenötször kevesebbet szennyezed a környezeted, mintha autóval közlekednél, és jóval olcsóbb is.

Hát, itt naagy feketepont jár nekem. Lusta vagyok, az egész családunk autóval közlekedik. Esetleg mentségemre szolgálhat, hogy kis falu, rossz a tömegközlekedés... De tudom jól, ha több busz járna, akkor is a kocsiba tenném a hátsómat.

5. Vegyél helyi termékeket! Keresd a lakóhelyed közelében készülő dolgokat, ezáltal a helyi gazdaság fenntartásához és fejlődéséhez járulsz hozzá és csökkented a szállítással járó környezetterhelést is. Minél távolabbról jön, annál többet szennyez.

Túrom a netet ezerrel jó lelőhelyekért, így fedeztem fel például Egerben a sajtműhelyt, vagy Telkibányán az uborkatermesztő családokat! :)

6. Válaszd az egyszerű, környezetbarát csomagolást! Ne dőlj be a szép külsőnek. A drága csomagolást Te fizeted meg, holott neked csak a termékre van szükséged. Kettőt fizetsz egyet kapsz! Keresd a visszaváltható, újrahasznosított, egyszerű csomagolást.

Igyekszem. Bár a szép külső nálam sokat nyom a latba...

7. Kerüld a vegyszereket! Kerüld a nem természetes alapanyagokból, gyárilag előállított, vegyszerezett, félkész élelmiszereket. A vegyszerek ártanak az egészségednek.

Kerülöm. Legutóbb nagyon megörültem annak, hogy a DM-ben találtam környezetbarát mosogatógép-tablettát.

8. Vegyél idényzöldséget és -gyümölcsöt! Az üvegházi, vegyszerezett, több ezer kilométert utaztatott, mesterségesen érlelt, agyoncsomagolt és tartósított áruk jelentős környezetterhelést okoznak és csak a szemnek szépek.

Sőt, a kertünk lehetőséget biztosítot arra, hogy nyáron és ősszel innen szüreteljük le a paradicsomot, paprikát, uborkát, tököt, cukkinit, hagymát, petrezselymet, kaprot, stb. Pár év múlva pedig már teremnek a különböző gyümölcsfáink is! :)

9. Kerüld az egyszer használatos és felesleges dolgokat! Az egyszer használatos termékek előállítása majd kidobása energiapazarlással és felesleges környezetterheléssel jár. Elektromos fogkefe, konzervnyitó és kenyérszeletelő? Ugyan már…

Lehet, hogy ebben is van még mit fejlődnöm. Egyelőre viszont úgy érzem, hogy papírszalvéta, papírtörlő, alufólia, folpack nélkül nem élhetek. Az elektromos háztartási kütyüket is szeretem, szerintem ezek ésszerű használata nem káros, hanem a XXI. századi élet része, nekünk, háziasszonyoknak pedig nagy segítség.

10. Olvasd el a címkéket! Nézd meg: ki állítja elő a terméket, honnan jött, mit tartalmaz, mibe csomagolják, hová kerül? Ha nincs is tökéletes termék, válaszd a lehető legjobbat. Az vagy, amit eszel.

Ebben jó vagyok! :) Vegetáriánus lévén állandóan böngészem az összetevőket, hiszen annyi helyen, annyi termékben előfordul egy csomó vacak, amit köszönök szépen, nem kérek!

A kérdést továbbadnám Krisztinek, Moon-nak, Szandrának , Beának és BioBriginek.

Nincsenek megjegyzések: